برگزاری دوسالانه عکس ورزشی به سلامت شهروندان کمک می کند

برگزاری دوسالانه عکس ورزشی به سلامت شهروندان کمک می کند
علی قلمسیاه، داور اولین دویالانه عکس ورزشی، فرصت های آموزشی را از مزایای این دوسالانه برشمرد
به اعتقاد  علی قلمسیاه دیدن تصاویر ورزشی به نوعی مردم را تشویق به ورزش و آشتی با آن می کند، وقتی هم که مردم ورزش کنند تاثیرات مثبتی بر روی تلطیف و سلامت شهری راشاهد خواهیم یود. 
به گزارش ایسجا ، علی قلمسیاه در خصوص لزوم و ضرورت برگزاری نخستین دوسالانه عکس ورزشی گفت: برگزاری این دوسالانه به نوعی آشتی میان مردم و ورزش است، چون دیدن تصاویر ورزشی به نوعی مردم را تشویق به نزدیک شدن به ورزش می کند و وقتی مردم ورزش کنند تبعات مثبتی بر روی تلطیف و سلامت  آنان خواهد داشت ، مثلا اگر مردم با دیدن عکسی تشویق شوند که از دوچرخه برای تردد در شهر استفاده کنند،آلودگی شهر کمتر می شود، مردم کمتر سیگار می کشند و در نتیجه فضای شهری سالم تری را خواهیم داشت. 
وی در ادامه با اشاره به تاثیر برگزاری این دوسالانه بر روی مدیران شهری افزود: دیدن عکس ها و تصاویر ورزشی به نوعی هشدار برای مدیران شهری است  چون ممکن است مدیران شهری با دیدن تصاویرورزشی به خیلی از کم و کاستی ها پی ببرند و به فکر حل مشکلات این حوزه بیافتند؛ به عنوان مثال وقتی عکسی از بچه ای که در جوی آب مشغول آب تنی هست ببینند، به این فکر می افتند که امکانات و سالن های ورزشی در شهر را بیشتر کنند، بنابراین برگزاری چنین رویدادهای هنری- ورزشی تاثیر دو جانبه بر روی مردم و مدیران خواهد داشت و چه بسا مدیران و مسئولان را به فکر اساسی فرو خواهد
برد.
این استاد عکاسی در خصوص جایگاه جهانی و بین المللی عکس ورزشی گفت: در آژانس های عکس معتبری مثل world press photo  که چندعنوان و شاخه اصلی دارد، یکی از شاخه هایش عکس ورزشی است که خود به دو دستهsport action  یا رویداد ورزشی که دارای تعاریف رسمی و به نوعی عکاسی ورزشی حرفه است و دسته دوم feature of sport  یا به اصطلاح خصیصه ورزشی ، تقسیم می شود، بنابراین حوزه عکاسی ورزشی در مراکز  معتبر عکاسی دنیا دارای تعاریف رسمی و حرفه ای است و جایگاه ویژه ای دارد.
داور اولین دوسالانه عکس ورزشی در خصوص کارگاه هایی که در طول برگزاری این دوسالانه قرار است تشکیل شود توضیح داد: بناست که در طول برگزاری دوسالانه عکس ورزشی،کار گاه هایی  در هر دو حوزه رویداد ورزشی و خصیصه ورزشی که پیش از این به آن اشاره شد برگزار شود تا نگاه وسیع مفهومی، تخصصی وفنی آموزش داده شود، مخاطبین این کارگاه ها، هم می توانند عکاسان باشند و هم نسل جدیدی که علاقه مند به این حوزه هستند،علاوه بر تشکیل این  کار گاه در نظر داریم با چند عکاس و استاد شاخص عکاسی در کشورهای دیگر هماهنگی کنیم تا به عنوان مهمان مدعو در کار گاه ها شرکت
کرده و به پرسش های مطرح در این حوزه  با ارایه نمونه کارهای خود، پاسخ دهند، این کار موجب می شود که مخاطبین کارگاه ها آگاهی بیشتری نسبت به این رویداد ورزشی پیدا کنند.
وی همچنین در خصوص تاثیر برگزاری چنین دوسالانه ای گفت: از آنجا که عکاسی ورزشی با توجه به چند عامل مهم مثل برگزاری مسابقات متعدد و متنوع و ابداع ابزار فنی پیشرفت کرده است و همچنین عکاسان علاقمند به این حوزه هم در سطح جهان و به ویژه در ایران  بیشتر شده اند، بنابراین برگزاری این دوسالانه می تواند فرصت  های خوب آموزشی در اختیاراین عکاسان قرار دهد.
قلمسیاه در پاسخ به این سوال که آیا عکاسان ورزشی صاحب انجمن و یا نهاد خاصی هستند جواب داد: عکاسان ورزشی کشورمان صاحب انجمنی با نام انجمن نویسندگان ، خبرنگاران و عکاسان ورزشی هستند ولی جایگاه عکاسان در این انجمن زمانی هویت پیدا می کند که اعضای آن و همه عکاسان دیگر به آنجا به چشم یک باشگاه یا مرکز فنی عکاسی نگاه کنند.به عنوان نمونه در مناسبت های مختلف،عکاسان شاخص و نامدار داخلی و خارجی دعوت  و بازخوردهای حضور آنها را مورد بررسی قرار دهند، علاوه بر آن تلاش کنند که فرهنگ شهروندی  با ورزش غنی تر شود چون اگر بخواهیم به انتظار فردی بنشینیم تا برایمان کاری انجام دهد بیهوده است ،این خود افراد هستند که به انجمن پروبال می دهند و ماهیت هر انجمنی به اقتدار اعضای آن است.
وی در پایان با تاکید براینکه برگزاری چنین دوسالانه ای می تواندفرصت های بسیاری زیادی برای فعالان این حوزه ایجاد کند گفت: برگزاری چنین دوسالانه ای بهترین فرصت را برای تولیدکنندگان ابزار عکاسی و ورزشی نیز  فراهم می کند تا به تبلیغات محصولات خود بپردازند چنانکه در مسابقات بزرگ و معتبر دنیا مثل المپیک هم این رسم رایج است . تولید کنندگان ابزار و محصولات جدید خود را  در چنین رویدادهایی معرفی می کنند . در ایران هم تولید کنندگان می توانند از چنین رویدادهایی استفاده کنند.
برای افکار عمومی و مخاطبین عام مهم است که عکاس با چه ابزاری عکس خود را گرفته است، علاوه بر آن مهم ترین جنبه یک رویداد ورزشی، همگانی کردن آن و پالایش عمومی است، چنین رویدادهایی به بهبود کیفیت زندگی افراد نیز منجر می شود.
لازم به ذکر است که نخستین دوسالانه عکاسی ورزشی ایران امسال با مشارکت انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران برگزار می شود.
۲۱ اَمرداد ۱۳۹۳
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

عکس بالای فوتر

انجمن‌ نویسندگان‌، خبرنگاران‌ و عکاسان‌ ورزشی ـ ایران

انجمن‌ نویسندگان‌، خبرنگاران‌ و عکاسان‌ ورزشی ـ ایران‌ (که‌ در این‌ اساسنامه‌ به‌ اختصار “انجمن‌” نامیده‌ می‌شود) تشکیلاتی است‌ فرهنگی‌، علمی‌، تخصصی‌، غیرسیاسی‌، غیرانتفاعی‌، که‌ با هماهنگی کمیته‌ ملی المپیک‌ جمهوری اسلامی ایران‌ تأسیس‌ شده‌ است‌.

تماس با ما

  • تلفن :۰۲۱ ۲۶۲۱۶۳۶۷
  • آدرس ایمیل انجمن : Isjaahmadi@gmail.com
  • آدرس ایمیل انجمن :تهران- بزرگراه نیایش- مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب- کوچه هفتم- سالن شماره 9 (کمیته تدارکاتی بازی های آسیایی)- طبقه همکف- انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی
نقشه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید