نامه به اینفانتینو؛

نامه به اینفانتینو؛
واکنش شدید پیشکسوتان ورزشی نویس ایران به حضور اینفانتینو در عربستان سعودی
به گزارش ایسجا؛ به دنبال حرکت های اعتراضی برای عدم حضور تیم ملی فوتبال عربستان و امارات در کشورهای ایران و قطر برای بازی های مشترک، و دسیسه های کشور عربستان و امارات متحده عربی در این زمینه، از جمله دعوت اینفانتینو (رئیس فیفا) به عربستان سعودی، متن زیر با مشورت پیشکسوتان ورزشی نویس ایران و همکاریِ مهرداد مسعودیِ گرامی، برای اینفانتینو (ریاست فیفا) ارسال شد.
جناب آقای اینفانتینو
ریاست محترم فدراسیون جهانی فوتبال «FIFA» 
بدینوسیله، ما اعضای پیشکسوت انجمن ورزشی نویسان ایران نگرانی عمیق خود را دربارۀ وضعیت مسابقات لیگ قهرمانان کنفدراسیون فوتبال آسیا به خصوص شرایط فوتبال در خاورمیانه را با احترم به استحضار می‌رسانیم.
چنانچه شما نیز حتما اطلاع دارید، دولت‌های پادشاهی عربستان و امارات متحده عربی به باشگاه‌های خود دستور داده‌اند در مرحلۀ گروهیِ مسابقات لیگ قهرمانی AFC 2018، به قطر و ایران سفر نکنند و میزبان باشگاه‌های این دو کشور مذکور نیز نباشند.
هردو کمیته‌ مسابقات و اجرایی AFC ، در جلسات اخیرشان که در توکیو و بانکوک برپا شد، دستور داده‌اند، این قبیل مسابقات باید به صورت رفت و برگشت برگزار شود. کمیتۀ مسابقات حتی یک فرد بی‌طرف را برای بازرسی هر چهار کشور منصوب کرد تا ایمنی و امنیت این کشورها ارزیابی شود. این بازرسی‌ها نیز انجام شده است.
اما ما کماکان شاهد لابی‌گری‌های شدید مسئولان فوتبال عربستان و امارات هستیم، که جدیدترین و علنی‌ترین آن، در بانکوک و در حاشیۀ مراسم جوایز AFC 2017 انجام شد. 
در نوامبر 2017 تیمی متشکل از مسئولان سابق و جدید فوتبال عربستان با هدف خاص ابلاغ پیام دولت عربستان به بانکوک سفر کردند تا به برخی از اعضای کمیته‌های رقابت و اجرایی AFC اعلام کنند که باشگاه‌های عربستان، برای لیگ قهرمانی پیش روی ای اف سی، اجازه سفر به قطر و ایران را نخواهند داشت. 
آنها حتی به قصد مسلم آسیب زدن به اعتبار کنفدراسیون فوتبال آسیا، (به طور غیررسمی) تهدید به خروج از لیگ قهرمانی ای اف سی کردند. سابقۀ این مورد را در امتناع سفر تیم زیر 16 سال امارات متحده به دوحه برای مسابقات رسمی مقدماتی AFC را نیز شاهد بوده‌ایم.
شما کمی پس از دریافتِ نامۀ هوادارانِ ما، که در سوم دسامبر 2017 به دفتر شما ارسال شده بود و ما جهت یادآوری کپی آن را به پیوست ارسال می‌کنیم، بالاترین مقامات امارات متحده عربی و عربستان سعودی را ملاقات فرمودید. طرفداران فوتبال، خبر و عکس جلسات شما در ابوظبی و ریاض را مشاهده کردند، و از طریق رسانه‌های خبری گوناگون ایرانی، از اینکه فیفا در مقابل فشارهای سیاسی سر تسلیم فرودآورده و احتمالاً دوباره به سیاستمداران اجازه خواهد داد به مسابقات زیبای ما خدشه وارد کنند خشم خود را ابراز کردند. با امید به اینکه شعارهای انتخاباتی شما در زمینه بازگشت فوتبال سالم و بدون حاشیه به فیفا، محقق شود.
دخالت خودخواهانۀ مقامات دولتی عربستان و امارات متحده در امور فوتبال کشورشان می‌تواند به تعلیق فوتبال آنها منجر شود. چنانچه در موارد بسیاری از کشورها اعمال شده است؛ از جمله فدراسیون خود ما در سال 2006. انتظار ما این است که فیفا یک قانون داشته باشد نه قوانینی برای اکثریت و اقلیت.
ضمن اینکه، ماده 3 اساسنامۀ فیفا، هر نوع تبعیضی را اکیداً ممنوع کرده است. درخواست فدراسیون‌های فوتبال عربستان و امارات تخطی آشکار از بند 3 اساسنامه فیفا، و دلیل دیگری برای تعلیق فدراسیون‌های این دو کشور است.
امارات متحده عربی میزبان هفدهمین جام آسیاییAFC در ژانویه 2019 خواهد بود. کمیتۀ محلی سازماندهی جام آسیایی 2019، در 5 ژانویه 2018، با بیان شعار تورنمنت خود «گردهم آوردن آسیا»، شمارش معکوس برای آغاز این مسابقات را اعلام کرده است:
شعاری که انصافاً خنده‌دار است، با وضعیت مسئولین فوتبال امارات که تحت فشار مقامات سیاسی کشورشان، اجازه میزبانی و ملاقات با باشگاه‌های قطری و ایرانی را ندارند. چگونه می‌خواهند آسیا را گردهم بیاورند، وقتی در عین حال، از یک رقابت کاملاً ورزشی ممانعت به‌عمل می‌آوردند؟
شعبه موزه لوور در ابوظبی، اخیرا نقشه‌ا‌ی را از منطقه به نمایش گذاشته است که کل شبه جزیره قطر را حذف کرده. یقیناً به خاطر بزرگی مساحت ایران، نتوانسته‌اند آن را از نقشه حذف کنند. آیا با پاک کردن کشورهای آسیایی در نقشه‌های رسمی، می‌خواهند حیثیت شعار «گردهم آوردن آسیا» را حفظ کنند؟
ما تمایل نداریم این نامه را سیاسی کنیم زیرا معتقدیم ورزش فراتر از سیاست است. فوتبال برای ملت‌ ما هیجان و شادی فوق‌العاده‌ای به همراه آورده است، فوتبال به مثابۀ یک رسانه، برای مردم ما ابزاری جهت دراز کردن دست دوستی به سوی سایر ملت‌های جهان بوده است. بارزترین مثال آن نیز مسابقۀ تاریخی و فراموش‌نشدنی ایران در مقابل تیم ایالات متحده آمریکا در جام جهانی 1998 در فرانسه است.
ما از طرف کمیته فوتبال قطر حرف نمی‌زنیم. اما شاهد این کمپین بی‌شرمانۀ از سوی رسانه‌های عربستان و امارات متحده علیه آنها هستیم. کمپینی که هم‌اکنون در حال اشاعۀ دروغ‌های آشکار و نفرت انگیز در حوزه‌‌ی ورزشی منطقۀ ما است، که به نزدیکی‌های ما هم رسیده است.
هواداران ما در دسامبر و هم‌اکنون نیز خود ما، اعضای پیشکسوت انجمن ورزشی نویس ایران، در پی ناامیدی‌مان از کنفدراسیون فوتبال آسیا، این نامه را برای شما می‌نویسیم، گرچه آنها ظاهراً مصمم به حل این مسئله به روشی دوستانه و ورزشی هستند.
المپیک زمستانی پیش رو شاهد ورزشکارانی به میزبانی جمهوری کره خواهد بود و خواهران و برادران آنها از کره شمالی زیر یک پرچم متحد و حتی در تیم‌های متحد مسابقه خواهند داد. این قدرت ورزش است که همچون پلی بین فواصل سیاسی قرار می‌گیرد و مردم را گردهم می‌آورد.
فوتبال هنوز هم همچون سابق می‌تواند نقشی بسیار مهم‌تر از آنچهIOC در ماه آینده در شبه ‌جزیره کره ایفا خواهد کرد داشته باشد. 
آقای رئیس، لطفا با اقدامات و مداخلۀ خود در این مصالحِ یکی از کنفدراسیون‌های عضو خود، این موضوع را اثبات فرمایید.
مشتاقانه منتظر اقدام شما هستیم
اعضای پیشکسوتِ انجمن ورزشی نویسان
منوچهر زندی (رئیس)
غلامحسین زمان‌آبادی (دبیر)، اردشیر لارودی (رئیس افتخاری)، جهانگیر کوثری، شهرام وزیری، خسرو والی‌زاده، علی رئیسی، احمد میرزائیان، محمدرضا میرزائیان، مجید ندیری، حجت الله جیرودی، داریوش کاوسی، تورج لارودی، جمشید حمیدی، محمدرضا منصوریان، خسرو کفیلی، امیر یزدجردی، علی شاکری
۹ بهمن ۱۳۹۶
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

عکس بالای فوتر

انجمن‌ نویسندگان‌، خبرنگاران‌ و عکاسان‌ ورزشی ـ ایران

انجمن‌ نویسندگان‌، خبرنگاران‌ و عکاسان‌ ورزشی ـ ایران‌ (که‌ در این‌ اساسنامه‌ به‌ اختصار “انجمن‌” نامیده‌ می‌شود) تشکیلاتی است‌ فرهنگی‌، علمی‌، تخصصی‌، غیرسیاسی‌، غیرانتفاعی‌، که‌ با هماهنگی کمیته‌ ملی المپیک‌ جمهوری اسلامی ایران‌ تأسیس‌ شده‌ است‌.

تماس با ما

  • تلفن :۰۲۱ ۲۶۲۱۶۳۶۷
  • آدرس ایمیل انجمن : Isjaahmadi@gmail.com
  • آدرس ایمیل انجمن :تهران- بزرگراه نیایش- مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب- کوچه هفتم- سالن شماره 9 (کمیته تدارکاتی بازی های آسیایی)- طبقه همکف- انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی
نقشه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید