به یاد استاد عطا بهمنش؛
او که در نبودش هم محبوب ترین است

به یاد استاد عطا بهمنش؛<br> او که در نبودش هم محبوب ترین است
امروز سالروز تولد مردی استثنائی در عرصه رسانه های صوتی، تصویری و مکتوب ورزش ایران است. مردی که باعثِ گزارشگری زنده رادیویی در ورزش ما شد، وقتی که تیم های دو و میدانی ایران و عراق در سال 1337 در امجدیه به مصاف هم رفتند.

او که استاد تصویرسازی رادیوئی ورزش بود با تخصص در کشتی، دوومیدانی و فوتبال در هیچ نوع گزارشی کم نمی آورد، چرا که اهل مطالعه فراوان و جمع آوری اطلاعات مختلف ورزشی بود. این بود که وقتی مسابقه بوکس محمدعلی و جو فریزر را صبحگاهان گزارش می کرد، تو گویی ما مشغول تماشای بوکس این محبوب ملت بودیم!

 به گزارش ایسجا و به نقل از ایران ورزشی؛

صحبت از «عطا بهمنش» است. او که 24 فروردین 1303 در کرمانشاه به دنیا آمد و 11 تیر 1396 در تهران به سرای باقی شتافت.

سبک و سیاق اجرای گزارشگری بهمنش خود کلاسی آموزشی بود، گرچه او و هم نسلانش، مانند اسدالهی معلمان بدون کلاسی بودند که ما جوانترها از روی کارهایشان درس می گرفتیم، وگرنه اینان متأسفانه هرگز آنچه را شغلشان ایجاب می کرد، یعنی شاگردپروری و استعدادیابی را انجام ندادند. زیرا که خود برای تأمین هزینه های زندگی می باید در جای دیگری به دنبال ارتزاق باشند. درد بزرگ روزنامه نگاری ورزشی در ایران، که بزرگی مثل بهمنش باشی و نتوانی از این راه هزینه های زندگی و خانواده را تأمین کنی.

استاد بهمنش کار را با منوچهر و منیر بهران، در نشریه «نیرو راستی» از سال 1330 شروع کرد و تا سال 1327 که این نشریه تعطیل شد، با آن همکاری داشت. پس از آن، «کیهان ورزشی»، «دنیای ورزش»، «دانش ورزش» و «ایران ورزشی» نشریاتی بود که او در آنها قلم زد. محرومیت از کار در رادیو و تلویزیون بعد از انقلاب، مدت ها او را به نان فروشی سحر هول داد! بهمنش، پشت گیشه نان سحر، اما این اتفاقات نمی توانست او را از عشق اش جدا کند؛ شکل دادن به «انجمن ورزشی نویسان ایران» و حضور در رسانه های مختلف و اندکی هم رادیو.

بهمنش که یک تاریخ شناس ورزش بود، احاطه قابل تحسینی بر ادبیات و واژگان فارسی داشت، به ویژه واژگان و ادبیات ورزشی. تخصص او در دوومیدانی و فوتبال از سوابق ورزشی اش می آمد، دونده سرشناسی بود و مدتی هم در تیم بانک ملی فوتبال کرده بود، ولی تخصص او در کشتی قابل تحسین بود. مطالعه فراوان، هوش کاربردی استثنائی از او یک گزارشگر بسیار محبوب ساخته بود، به طوری که هنوز هم با گذشت 10 سال از آخرین کار رادیوئی اش و 4 سال از درگذشتش، از سرشناس ترین و محبوبت ترین گزارشگرهای رادیوست.

یاد مرد محبوب ورزش ایران را گرامی می داریم. میادین ورزشی ایران دلتنگ صدای اوست. پیشکسوتی که الگویی خلق کرد و محبوب ترین معلم، بدون کلاس درس.

۲۶ فروردین ۱۳۹۹
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

عکس بالای فوتر

انجمن‌ نویسندگان‌، خبرنگاران‌ و عکاسان‌ ورزشی ـ ایران

انجمن‌ نویسندگان‌، خبرنگاران‌ و عکاسان‌ ورزشی ـ ایران‌ (که‌ در این‌ اساسنامه‌ به‌ اختصار “انجمن‌” نامیده‌ می‌شود) تشکیلاتی است‌ فرهنگی‌، علمی‌، تخصصی‌، غیرسیاسی‌، غیرانتفاعی‌، که‌ با هماهنگی کمیته‌ ملی المپیک‌ جمهوری اسلامی ایران‌ تأسیس‌ شده‌ است‌.

تماس با ما

  • تلفن :۰۲۱ ۲۶۲۱۶۳۶۷
  • آدرس ایمیل انجمن : Isjaahmadi@gmail.com
  • آدرس ایمیل انجمن :تهران- بزرگراه نیایش- مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب- کوچه هفتم- سالن شماره 9 (کمیته تدارکاتی بازی های آسیایی)- طبقه همکف- انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی
نقشه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید